Időhúzás vagy hozzáadott érték?
Mentorálás a fogyatékossággal élő személyek munkahelyi integrációja
során
Munkánk során - a támogatott foglalkoztatás módszertanát
követve - nagy hangsúlyt fektetünk a hozzánk forduló megváltozott
munkaképességű álláskeresők munkaerő-piaci felkészítésére és az elhelyezést
követően a munkahelyi betanításra és beillesztésre. Ezzel párhuzamosan
ugyanakkor sokszor megtapasztaltuk azt is, hogy tevékenységi körünk ezen szelete
a publikum előtt „láthatatlan”, ezért szerettünk volna egy rövid bejegyzés
erejéig beszámolni arról, hogy mi is zajlik a színfalak mögött, azaz mi minden
áll egy-egy sikeres elhelyezés hátterében.
Kezdjük rögtön a fogalmi tisztázással.
Mire is utal a mentorálás?
A munkahelyi mentorálás egy munkatársak közötti,
tanulásfókuszú együttműködés, melynek célja az információ- és tudásmegosztás a
foglalkoztatás minden területén. Ezzel összhangban, valamint ettől némiképp
eltérve, a fogalom alatt mi azt a fajta támogatást értjük, melyet a
megváltozott munkaképességű ügyfél munkahelyi betanulása és beilleszkedése
során az ügyfél tanácsadója (mentora) nyújt, s melynek segítségével az érintett
személy képes lesz megtanulni a feladatait, valamint be tud majd illeszkedni a
munkahelyi környezetébe.
Miért kell mentorálni? Nem lehetne csak úgy kihagyni?
A mentorálás nagyon hasznos lehet bármely munkatárs számára,
de különösen fontos a fogyatékossággal élő kollégá(i)nk számára - számukra
ugyanis nehézséget jelenthet bizonyos szociális helyzetek felismerése, értelmezése
és kezelése, a(z íratlan és írott) munkahelyi szabályok megértése és követése,
valamint maga a betanulás is.
Gondoljunk csak bele, mennyi kihívással szembesülhet egy új
munkatárs újdonsült munkahelyén: új elvárások, új szabályok, új folyamatok, új
emberek és különféle személyiségek, új feladatok és fejlesztések, új környezet.
Neki ezek mindegyikéhez alkalmazkodnia kell.
A foglalkozási tanácsadó, aki a folyamatban külső mentor
szerepet tölt be, s már a munkaviszony létesítését megelőzően kapcsolatot
épített ki megváltozott munkaképességű ügyfelével, elkíséri őt ezen az úton. Segít
a munkahelyen való eligazodásban, a munkafolyamatok betanulásában, érzelmi
támogatásban, a szociális elvárások, szokások és munkahelyi normák
elsajátításában, valamint támogatja a munkatársat abban is, hogy a munkahelyén
kapcsolatokat tudjon kiépíteni és fenntartani. Emellett tanácsot ad a munkahelyi
konfliktusok és problémák kezelésében, az asszertív módon történő érdekérvényesítésben
és az idő hatékony beosztásában is.
Talán nem is feltételeznénk, de a szervezeti kultúra
megértése és az abban való eligazodás legalább olyan lényeges, mint maga a
munkakör elsajátítása, hiszen a munkával és munkahellyel való elégedettség egy
meghatározó pillére, hogy adott személy be tud-e illeszkedni, vannak-e barátai
és önmaga tud-e lenni a mindennapok során. A fogyatékossággal élő személyek sok
esetben sajnos eleve hátrányból indulnak, hiszen gyakran pont a kapcsolatteremtési
képességeik sérülnek, illetve a velük kapcsolatos előítéletek sem segítik a
beilleszkedésüket. Egy mentor ugyanakkor sokat lendíthet ennek az áthidalásában.
Miután bizalmi kapcsolat épült ki a mentor és a mentorált között, a mentor
őszinte visszajelzést tud adni a mentoráltjának azzal kapcsolatban, hogy más
munkatársak hogyan látják őt, és támogatni tudja őt abban, hogy a kapcsolataiban
hogyan tudna fejlődést elérni. A tanácsadó támogatást és motivációt nyújt azok
számára, akik ezekben a helyzetekben elveszetteknek érzik magukat. Kutatások
mutatták ki, hogy azok a fiatalok, akik szervezett mentor programban vesznek/vettek
részt, határozottabbak, jobb döntéshozatali, problémamegoldó és szociális
képességekkel rendelkeznek, emellett önállóbbak és magasabb az önértékelésük
is.
A fentieken túl kiemelnénk azt is, hogy a mentorok
szerepmodellek – nem csak az érintettek részére, hanem az érintett személy
közvetlen csapata, vezetői, valamint a teljes szervezet számára. Tanácsadói
szerepkörünkben nagyon fontosnak tartjuk, hogy az újonnan belépő kollégával az
első pár napon végig együtt legyünk, ami amellett, hogy számára is segítséget
nyújt, példát mutat a kolléga közvetlen környezete részére is, hiszen azon
keresztül, ahogy mi viselkedünk vele, rávilágítunk arra is, hogy a vele való
kommunikáció és együttműködés során a többieknek mi mindenre kell és érdemes
odafigyelniük.
Végül, de nem utolsó sorban, elmondható az is, hogy a mentorálás
során nyújtott külső segítség tehermentesíti a szervezetet. Az vitathatatlan,
hogy a vállalatoknak rengeteg teendőjük van, ha el szeretnék érni, hogy a
befogadás és sokszínűség a szervezeti kultúrába gyökeret verjen. Egy
tökéletesnek vélt világban ugyan hihetjük azt, hogy senki sem szembesül
kihívásokkal a munkahelyén, de be kell látnunk, hogy a valóságban ez nem így
van - ráadásul megváltozott munkaképességű munkatársaink sok olyan nehézséggel
is szemben találhatják magukat, amelyekkel a többi munkatársunk sohasem fog találkozni.
Egy mentor ugyanakkor megadhatja azt a fajta extra támogatást, amit a
menedzsment nem feltétlenül tud biztosítani: feltérképezi a munkahelyet,
felméri és felkészíti a munkavállalót, majd reagál a felmerülő kérdésekre,
kihívásokra.
A munkahelyi betanulás és beilleszkedés támogatásának
időtartama
A betanulás és beilleszkedés időtartama nagyon változó,
személyfüggő. Akkor tekinthetjük befejezettnek, ha a munkavállaló önállóan, az
elvárt minőségnek megfelelően képes ellátni feladatát, és biztonsággal képes
tájékozódni a munkahely szociális rendszerében anélkül, hogy a támogató
szakembereknek aktívan közbe kellene lépniük. Ugyanakkor az ügyfél
természetesen támaszkodhat a beépített specifikus segítségekre (pl. vizuális
algoritmusok), illetve munkahelyi segítőire (főnök, mentor, természetes segítő)
is. Mindezt figyelembe véve a folyamat minimum 3 napot igényel, de sok esetben
elhúzódhat hetekig is. Az időtartam – egyéni igényektől függően – széles
spektrumban változhat.
Bár azt gondolnánk, hogy mivel a mentorálás középpontjában maguk
a mentoráltak állnak, így ez a fajta segítségnyújtás csak az érintettek számára
nyújt előnyöket, ez nem így van.
Az alábbiakban szeretnénk bemutatni mindazokat az előnyöket,
amelyeket a mentor és maga a szervezet is megtapasztal ebben a folyamatban.
Milyen előnyökkel jár a mentorálás a megváltozott
munkaképességű dolgozó számára?
A megváltozott munkaképességű ügyfél sokat profitálhat a
mentori kapcsolatból, több okból is. A mentor általában egy tapasztalt személy,
aki meglévő tudását és tapasztalatait be tudja építeni a mentorálás
folyamatába. Ismeri a kérdéses szervezetet: a szervezet struktúráját, kultúráját
és a működésmódját, így segíteni tud annak megismertetésében. Nem csak az
információk átadásán keresztül, hanem a betanítás során indirekt módon is rávilágít
a legfontosabb aspektusokra, s kiemeli mindazokat a tudnivalókat, amelyek a
beilleszkedés szempontjából kritikusak lehetnek. A tanácsadó munkája során folyamatosan
monitorozza a munkahely formális és informális működését, és azt érthető módon
leképezi az ügyfél számára.
A mentor segít a betanulásban is: lényeges kihangsúlyoznunk,
hogy ez nem azt jelenti, hogy elvégzi az ügyfél helyett a munkát, viszont segít
neki a képességei, kompetenciái fejlesztésében, méghozzá úgy, hogy először is megmutatja
a feladat megoldásának bizonyos módjait, majd jelen van, miközben az ügyfél a
feladatot önállóan megoldja és mindeközben folyamatosan visszacsatol. A rendszeres
visszajelzés különösen fontos azon személyek esetében, akik számára nehézséget
okoz a saját teljesítményük objektív értékelése.
A mentor abban is
segít, hogy az ügyfél a kezdeti időszakban ne érezze magát egyedül a
munkahelyén, s bátorítja őt a szociális interakciókban való részvételre, azaz
arra buzdítja, hogy kezdeményezzen kapcsolatot másokkal. Azon személyek
számára, akiknek a szociális helyzetek általánosságban véve szorongást okoznak,
az interperszonális készségfejlesztés elengedhetetlen fontosságú (akár belépést
megelőzően, akár munkahelyi helyzetben) – ebben a mentor szerepe döntő
jelentőségű lehet.
A mentor (elsősorban a belső mentor) mindemellett a foglalkoztatás
későbbi szakaszában az egyén karrierfejlődésében is aktívan közreműködhet. Rendkívül
fontos a mentor/tanácsadó bevonása azokban az esetekben, amikor egy szervezeti
átalakulás miatt szükségessé válik a pozícióváltás.
Miért jó mindez a mentor számára?
Mentorként szintén nagyon sokat tanulhatunk a
mentor-mentorált kapcsolatból. Tanítunk, javaslatokat adunk, melyen keresztül
mi magunk is jártasabbakká és magabiztosabbakká válhatunk. Miközben mások
nehézségeinek megoldásán fáradozunk, mi magunk is megértőbbekké válunk és
fejlődik a kommunikációs képességünk is. Mivel maga a mentorálás más-más
profilú és felépítésű vállalatoknál zajlik, ezen folyamatok során rengeteget
tanulhatunk a szervezetektől és a szervezetekről is. Mitöbb, kapcsolatépítés,
tervezés és problémamegoldás terén is fejlődünk.
Belső mentorként maga a feladat ugyan extra felelősséget ró
ránk, ez egyben egy lehetőség is a számunkra, hogy végigkísérjünk valakit azon
az úton, amelyen ő magától lehet, hogy elveszne.
Miért éri ez meg a vállalat számára?
A tapasztalataink azt mutatják, hogy a mentorálás révén az
érintett munkatárs gyorsabban betanul, feladatait a betanulást követően önállóan
is el fogja tudni látni, hosszú távon pedig egy elégedett, produktív és lojális
munkavállalónkká válik - mindez összvállalati szinten magasabb fokú termelékenységet
és kisebb mértékű fluktuációt eredményezhet.
A mentorálás révén csökken a szervezeten belüli
előítéletesség és stigmatizálás. A vállalat ugyanis azt kommunikálja, azt
sugallja a munkavállalói és a külvilág felé is, hogy igyekszik segíteni azoknak
a munkatársaknak, akiknek nehézségeik vagy speciális szükségleteik merülnek fel.
Foglalkozik és invesztál a dolgozókba, méghozzá annak érdekében, hogy végeredményben
egy befogadó-elfogadó munkakörnyezet jöhessen létre. Ezt a fajta hozzáállást maguk
az érintettek is pozitívan élik meg, de közvetve természetesen kihat a teljes
szervezeti kultúrára is, fejlesztve azt. Mivel napjaink munkaerőpiacán a
vállalati társadalmi felelősségvállalás óriási érték, az előbbiekben bemutatott
megközelítésmód a meglévő munkavállalói állomány megtartására és az új dolgozók
toborzására is kedvező hatást gyakorolhat.
Hova tovább? Néhány szó a reverse mentoringról
Habár nincsen tudomásunk működő hazai gyakorlatról, úgy
gondoljuk, hogy a reverse mentoring szintén egy olyan gyakorlat, mely
hozzásegítheti a szervezeteket ahhoz, hogy a témakörrel kapcsolatos tudatosság
fejlődjön, elmélyüljön a szervezeten belül. A folyamat során ugyanis nem más
történik, mint az, hogy fogyatékossággal élő munkavállalók kerülnek mentori
szerepbe és mentorálnak más senior kollégákat, ez utóbbiak pedig a folyamat
révén betekintést nyernek többek között azon specifikus munkahelyi helyzetekbe
és nehézségekbe is, amelyekkel az érintett munkatárs nap mint nap találkozik – mindez
a szemléletformálás szempontjából átütő erejű lehet.
Arra következtettünk…
A mentoráció a sikeres integráció elengedhetetlen (és kihagyhatatlan)
része, azonban egy meglehetősen erőforrásigényes folyamat is egyben.
Ezúton is szeretnénk megköszönni és hálánkat kifejezni az
Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Slachta Margit Nemzeti
Szociálpolitikai Intézetnek a Foglalkoztatás 2020 pályázat keretében nyújtott
támogatásért, mely révén a 2021. év folyamán 12 megváltozott munkaképességű
személynek segíthettünk a munkaerő-piaci felkészülésben és 5 megváltozott
munkaképességű álláskeresőt sikeresen el is helyeztünk a nyílt munkaerőpiacon.
Forrás
https://www.pushfar.com/article/the-importance-of-mentoring-for-disability-inclusion/
https://askjan.org/articles/Workplace-Mentoring-Its-all-Good.cfm
https://www.monster.com/career-advice/article/mentors-for-workers-with-disabilties
https://disabilityconnect.org.uk/about-the-scheme
Megjegyzések
Megjegyzés küldése