A Salva Vita Alapítvány együttműködésének története a Nokia Solutions and Networks Kft.-vel
A
Nokia napjainkban is vezető szerepet vállal a kommunikáció és a hálózati
technológiák területén, innovatív üzleti megoldásokat kínálnak az ipari- és
szolgáltatószektorban egyaránt. A több mint 150 éve fennálló, finn alapítású
cég Magyarországon több mint 2200 munkavállalót foglalkoztat, egyik legnagyobb
K+F központját is Budapesten működteti, itt közel 1000 mérnök dolgozik. Továbbá
a vállalat világszínvonalú szolgáltatásokat nyújt a központja felé a pénzügyek,
a beszerzés és a HR területén. Elkötelezettek abban, hogy kellemes és
biztonságos környezetet nyújtsanak kollégáik számára a munka és a magánélet
egészséges egyensúlyának megőrzéséhez.
A
közös munka alapítványunkkal 2021-ben indult el, ekkor a Nokia már
Magyarországon is nagy hangsúlyt fektetett a megváltozott munkaképességű
kollégák integrációjára.
Az
együttműködés egy közösen összeállított kérdőív elkészítésével indult, amelyben
igyekeztünk átfogó képet kapni arról, hogy a felmérést kitöltő munkavállalók
miként állnak magához a diverzitáshoz, illetve a szervezet inklúzív kulturális
irányelveihez. A négy hétig tartó munka kifejezetten pozitív eredményeket
hozott és jól tükrözte a globális és helyi vállalati tréningek erőfeszítéseit,
illetve a mindennapokban lépten-nyomon megtapasztalható nyitott cégkultúrát.
A
második közös projekt során célunk volt, hogy tudatosan erősítsük a korábban
tapasztalt cégkultúrát a munkavállalókban, így részt vettünk a cég Diversity
Day elnevezésű programján. A kerekasztal
beszélgetés részeként Bovier György üzletfejlesztési igazgatónk osztotta meg az iskolai és munkahelyi
kirekesztéssel kapcsolatos tapasztalatait, illetve nyíltan válaszolt minden
feltett kérdésre, hogy egy valóban őszinte diskurzus induljon el a résztvevők
között a befogadás gyakorlati aspektusairól. Az esemény, különösen a
beszélgetés kiterjedt segítséget nyújtott a közösségnek, hogy még nyitottabbá
és informáltabbá váljanak.
Harmadik
lépésként Csilla és Kappel Katalin, alapítványunk egy tanácsadója áttekintette
a teljes cégstruktúrát és a potenciális pozíció leírásokat. Ezen felül átbeszélték
az egyes pozíciókhoz tartozó felelősségi köröket, hogy Kata a későbbiekben a
megüresedett állásokra a megfelelő jelölteket ajánlhassa.
Negyedik
lépésként Kata fókuszcsoportos beszélgetéseket vezetett olyan munkacsoportokkal
és vezetőikkel, ahol potenciális lehetőségeket találtunk megváltozott
munkaképességű dolgozó jövőbeli alkalmazására. A csoportbeszélgetések során
hamar kiderült, valódi potenciál lakozik abban, hogy megkezdjük a munkavállalók
közvetítését a Nokiába.
Az
alkalom akkor kínálkozott fel, amikor megüresedett a kutatás-fejlesztési
részlegen egy pozíció. A munkalehetőség kapcsán a leendő vezető, egy HR
munkatárs és tanácsadónk leült egy egyeztetésre. A vezetőnél kifejezetten
támogató hozzáállást tapasztaltunk, miután ő már előző munkahelyén is sikerrel
dolgozott egy hasonló karakterű, megváltozott munkaképességű munkavállalóval.
Miután a munkavállaló megfelelt egy komoly szakmai követelményeket előíró
felvételi folyamatnak, a cég egy új, megváltozott munkaképességű munkatársat
köszönhetett soraiban.
Alapítványunk
a munka megkezdése után is komoly figyelmet fordított az új kolléga
munkafolyamatokba való integrálására. Tanácsadónk, személyes, egyhetes munkahelyi
mentorálással segítette a beilleszkedést. Továbbá egy ún. belső „buddy” is támogatta
nagy figyelemmel és türelemmel a megváltozott munkaképességű kolléga közösségi
integrációját. A kezdeti időszakban természetesen adódtak nehézségek,
tapasztalható volt például, hogy érintettségénél fogva az adott pozícióhoz
tartozó kommunikációs komplexitás sajnos meghaladta a kolléga képességeit. A
több csatornáról érkező hatalmas információ áradatból (e-mail „özön”) az
átlagoshoz képest nehezebben tudta kiszűrni, hogy mivel is kell konkrétan
foglalkoznia és mivel nem.
Ezért
a munkacsapat vezetője, Csillával egyetértésben úgy döntött, hogy egy
testhezállóbb feladatot keresnek számára a szervezetben. Hamarosan történt is
egy üresedés a globális üzleti támogató részlegen, ahová átvették a kollégát,
aki a mai napig ott dolgozik.
A
beilleszkedés az új közegbe gyorsan lezajlott, mert az új csoportvezető előzetesen
alaposan felkészítette a munkatársakat a megváltozott munkaképességű emberek
integrációjának gyakorlati részleteire. Kihívást jelentett azonban, hogy ezen a
részlegen az otthoni munkavégzés sokkal elterjedtebb; így csapatával nem tudott
annyi időt tölteni, mint szeretne. Ennek ellensúlyozásaként a csapat rendszeres
időközönként tart egy-egy csapatebédet, vagy csapatépítést. Ezen felül korábbi csapatvezetőjével
és Csillával havonta egyszer rendszeresen találkoznak. Ez az emberi kapcsolódás
mindenkinek egyaránt fontos és persze szívet melengető.
Ügyfelünk
tehát így találta meg a helyét a Nokiánál.
Fontos
részét képezte a Nokiával kialakított együttműködésnek az is, hogy átgondoltuk
a folyamat során szerzett tanulságokat. Ezzel biztosítottuk, hogy a jövőben
hatékonyabb legyen a felvételi eljárás és a kezdeti integrációs periódus.
Egyrészt
fel kellett ismerni, hogy a Nokia esetében a minden pozíció esetében megjelenő
komplexitás, szerteágazó nemzetközi kooperációs kötelezettség olyan
keretfeltétel, amellyel való kompatibilitást minden jelölt esetében
kifejezetten vizsgálni kell. Ez nem csupán a megfelelő szintű angol nyelvtudást
jelenti, hanem egyes speciális digitális eszközök kezelésének elsajátítását,
illetve rendszeres kapcsolattartást különböző kultúrájú kollégákkal. Megállapodtunk
abban, hogy a jövőben a megváltozott munkaképességű jelölteket ugyanolyan
szigorú szakmaisággal kell szűrni, mint más munkavállalókat. Ugyanis a
feladatkör nem válogat; a szakmai kihívásokban kevés a kompromisszum
lehetősége.
Másrészt,
érdemes a tanulságokat és a tapasztalatokat rendszeresen megosztani a belső
vezetői hálózattal. Ez az aktív kapcsolattartás megkönnyítheti a jövőbeli
foglalkoztatást a szervezeten belül.
A
cikk összeállításával kapcsolatban köszönettel tartozunk Kovács-Sebestény
Csillának, hogy őszintén és érezhetően sok szeretettel osztotta meg velünk
ügyfelünk integrációjának és az alapítványunkkal kialakított együttműködés
történetét.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése