Hogyan lehetsz társtréner, akár tréner?

 


Nyolc ország kilenc partnerszervezetének együttműködésében – a Salva vezetésével egy hároméves Erasmus+ projekt a Train the Competent keretében – készül az az új módszerű, a teszttréningek alapján Európa szerte sikeresen működő tréningprogram, melynek célja, hogy fogyatékossággal élő felnőttek képességeik, kompetenciáik fejlesztésével társaik segítőivé vagy társtrénerré, akár trénerré válhassanak.  Ezáltal növelhessék elhelyezkedési esélyeiket a nyílt munkaerőpiacon, teljesebb életet élhessenek, s ehhez új megoldásokat találjanak nemcsak ők, de az őket oktató tanárok, trénerek és az őket foglalkoztató cégek is. Idén októbertől nyolc nyelven, köztük magyarul is elérhető lesz a tréningprogramokhoz szóló anyagokat tartalmazó két könyv. 

Portóban még a vasútállomás falai is történeteket mesélnek, egyenként, kézzel festett csempékből áll össze a nagy kép. 2019 novembere van, Portugáliában vagyunk, az első háromnapos projekttalálkozón. Este páran sétálni indulunk. Az egyik kis téren egy nő francia sanzonokat énekel.  Kicsit megáll az idő, az emberek is. A hangja gyönyörű, gitárral kíséri. Mellettünk egy férfi, ismerős, ma a field visiten (tereplátogatáson) találkoztunk vele. Ez az Erasmus+ projektek fontos része, ilyenkor ismerhetjük meg, hogy a projektben résztvevő szervezetek, hogyan dolgoznak, kiket támogatnak, fejlesztenek.  Zenész és IT szakember, Angliában egy rádiónál volt szerkesztő, nemrég jött vissza Portugáliába, most két stroke után a portugál partnerszevezet, a CPRG szakembereinek segítségével újratervezi az életét. Pszichológusok, tanárok fejlesztő szakemberek segítik, ahogyan a társait is, akik vagy hosszan tartó egészségkárosodással élnek, mint ő, vagy értelmi fogyatékossággal s nap nap után reggelente megérkeznek az alapítványhoz, hogy különböző foglalkozásokon fejlődjenek, értelmesen töltsék a napjaikat. 

Választható utak a fejlődéshez

Angol, francia, norvég, görög, portugál, lengyel, román és két magyar szervezet vesz részt a projektben, egy tréning cég kivételével mindannyian fogyatékosokat támogató szervezeteknél dolgozunk. Vannak közöttünk tanárok, trénerek, pszichológusok, projektmenedzserek, akad munkaügyi tanácsadó, logopédus, foglalkoztatási, pályaorientációs szakember, fogyatékkal élők esélyegyenlőségi trénere, mint például az egyik angol partner, egy lány, aki a projekttalálkozó első napján elmondja, fogyatékossággal él. A Wecilnél dolgozik ezt a szervezetet fogyatékossággal élők működtetik. Akkor még nem tudjuk, milyen sokat segít majd az, hogy az ő szemével láthatunk összefüggéseket, hogy ne szintekről, hanem lehetséges, választható utakról beszéljünk a képességek, kompetenciák fejlesztése kapcsán. 

Eltelt két és fél év, már Görögországban vagyunk, Ilionban, a Theotokos Alapítványnál, az utolsó projekttalálkozón. 2022 májusa van.  Már majdnem teljesen elkészült a két könyv, a Trénerek kézikönyve a fogyatékosság területén dolgozó oktatók, szakemberek számára, akik majd tréningek keretében képzik a leendő társtrénereket, társtámogatókat, és a Gyakorlati útmutató, amely egyaránt szól a trénereknek, társtrénereknek, társtámogatóknak. 

Rengetegszer találkoztunk már – a járvány miatt online meetingeken – ismerjük egymás gondolatait, tudjuk, ki, hogyan dolgozik, ír, azt is, miért, mikor, hogyan tervezte újra az életét – van, aki Algériában született, aztán Franciaországban kezdett új életet, mások Kanadában születtek aztán Norvégiában és Görögországban kötöttek ki, van, aki Franciaországból települt át Angliába, akad, aki Hollandiából Görögországba – jól ismerjük egymás, a tréninganyagokhoz felhasználható tapasztalatait, történeteit, a kamerába bekandikáló gyerekeit, kutyáit, macskáit is. Sok mindent tudunk egymásról.  Azt, hogy az angol partnerünk, milyen fogyatékossággal él, most sem tudjuk. Nem mondta, nem kérdeztük, nem fontos.  Csak a képességei fontosak és az, hogyan hasznosítja azokat.  

A képességek számítanak 

Pontosan ez az, a képességek számítanak, nem az, hogy valaki milyen fogyatékossággal él. Mindenki saját speciális igényeinek és ütemének megfelelően fejlődhet úgy, ahogyan az számára a leghatékonyabb. A tréner a résztvevők tudásához, speciális igényeihez igazodva választhat az egyes modulokból és az azok elsajátításához tartozó gyakorlatokból. 

A Trénerek kézikönyve 6 modulból, fejezetből áll: Speciális tudás a fogyatékosságról, Önismeret és önreflexió, Érzelmi menedzsment, Kommunikáció, Önmenedzselés és függetlenség, a hatodik fejezet a Hogyan válhatok trénerré pedig mindazt a gyakorlati tudást foglalja össze, amelyre a trénereknek szükségük van ahhoz, hogy hatékonyan képezzék a tréningek résztvevőit. A trénerek is lehetnek kezdők vagy haladók, saját maguk számára is választhatnak a modulokból, az elméleti tudás elsajátításához szükséges gyakorlatokból, és ahhoz, hogy ne csak az adott anyagokat használhassák, további forrásokat is találnak az egyes modulokhoz tartozóan, amelyek a folyamatos tanuláshoz adnak inspirációt.  

A Gyakorlati útmutatót, azaz, a második kötetet kétféleképpen használhatják. Egyrészt a saját fejlesztésükhöz – vagy mások trénerré felesztéséhez -, másrészt a társtrénerek, társtámogatók fejlesztéséhez. Ez a könyv ugyanis nekik is és a tréning résztvevőinek is szól. A leendő társtrénerek, társtámogatók fejlesztését úgy segíti, hogy az első öt modul elméleti részét könnyen érthető formában tartalmazza, a hatodik modul a Hogyan válhatok társtrénerré, Hogyan válhatok társtámogatóvá mindazt a gyakorlati tudást összegzi, amelyre az adott, sokszínű feladatok ellátásához szükség lesz.  

A társtrénerek önállóan tarthatnak majd meg tréningblokkokat a tréner felügyelete mellett, a társtámogatók pedig az elsajátított tudásuk és saját tapasztalataik alapján a társaikat támogathatják a munkahelyen és/vagy az élet más területein. 

Ez, a második könyv tartalmazza azokat a gyakorlatokat, amelyekből a tréner a résztvevők tudáshoz, speciális igényeihez igazodva kiválaszthatja azokat, amelyek a legjobban segítik számukra a tudás elsajátítását. A gyakorlatok a különböző fogyatékosságoknak megfelelően adaptálhatóak, a hozzájuk tartozó segédanyagok, feladatlapok segítségével maguk a résztvevők is gyakorolhatnak, nemcsak a tréningeken, hanem azok után is.  

Teszteltük, működik 

A közösen kidolgozott anyagokat kétféleképpen teszteltük. Egyrészt belső hatnapos tréningen, s az itt elsajátított tudással, már trénerekként mind a nyolc országban különböző fogyatékosságokkal élő felnőttek részvételével, úgy, hogy mindenhol a résztvevők előzetes tudásának megfelelően állítottuk össze a tematikát, és az az adott speciális igényeknek megfelelően az elmélet elsajátításához a gyakorlatokat.  Az eredmény (94%-os tetszési mutató) azt bizonyította, hogy ez a pedagógia módszer Európa szerte működőképes. 

A visszajelzések alapján még tovább fejlesztettük az anyagokat.  most Ilionban még egyszer átnézzük, javítgatjuk őket, aztán végre – megint – élőben, és nem online részt vehetünk egy field visiten. 






Hatalmas parkban sétálunk egy sok ablakos ház felé, benne sok-sok terem. Az előbb az új színháztermükben jártunk, aztán következett a kerámia- majd a festőműhely, a szövő- és az asztalosműhely a grafikai stúdió, s mindenhol értelmi fogyatékossággal élők alkotnak. Akad, aki gyönyörű, fantáziadús tárgyakat, grafikai terveket, szőtteseket készít, akad, aki csak próbálkozik ezzel, de mindannyian tanulnak valami újat.  Nap, nap után, kipróbálhatják a tehetségüket, tanárok segítségével, és közben számtalan olyan dolgot is megtanulnak, ami a mindennapi élethez szükséges, például főzni az étterem konyhájában vagy kertészkedni a parkban.



Kora este már Athénban vagyunk.  Az Akropolisznál úgy ötven méterenként utcazenészek játszanak. Az egyikük hegedül, a másik gitározik és cseh akcentussal francia sanzonokat énekel, a harmadik szintetizátoron játszik és angol akcentussal görögül énekel. A történetük más lehet, de mindannyian szépen játszanak. 

A hároméves – 2019. szeptember 1. - 2022.augusztus 31. – projektben résztvevő szervezetek: Salva Vita Alapítvány Magyarország, AESD Románia, CRPG Portugália, ESAT du Rangen Franciaország, FONIX AS, Norvégia, Theotokos Foundation, Görögország, PUZW Lengyelország, Tolerance -Tréning Oktatási és Tanácsadó Kft., Magyarország, WECIL Ltd., Egyesült Királyság.  A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának finanszírozásával valósul meg.  


Déri Eszter, a Train the Competent projekt vezetője













Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Időhúzás vagy hozzáadott érték?

A mi történetünk … így indult

A L.I.K.E. projekt