Művészetterápia módszere az ifjúsági munkában
Valóban a
művészetterápia vezet egy sikeres elhelyezkedéshez?
Sok esetben igen, illetve többek között igen.
Miért gondoljuk ezt?
A Salva Vita Alapítvány immár 30 éve segíti
fogyatékos és megváltozott munkaképességű ügyfeleit a sikeres elhelyezkedésben,
ezáltal a társadalmi beilleszkedésben (melynek egy nagyon fontos terepe a
munka), önálló életvitel kialakításában és saját bevétel elérésében.
Alapítványunknak mindig is kiemelt célcsoportját
alkották azon fogyatékos, autizmussal vagy mentális nehézségekkel élő fiatalok, akik az iskolából kikerültek, de
sem ők, sem szüleik nem látják a következő lépést, a munkaerő-piacra vezető
utat.
Tapasztalatból tudjuk, hogy amennyiben egy
álláskereső – legyen fiatal vagy idősebb - hosszú ideig nem dolgozik, otthon
marad, a motivációja, munkavállalási készségei, kompetenciái leépülnek,
gyengülnek, élettere beszűkül, így az elhelyezkedés hosszas, munka nélkül
töltött évek után még nagyobb kihívás.
Ez hatványozottan igaz a fogyatékos
fiatalokra, akik az iskolából kikerülve, egyéb élettapasztalat híján az ott
megszerzett készségeiket még gyorsabban veszítik el, így a mielőbbi támogatásuk
elengedhetetlen.
E fogyatékos fiatalok azonban nem mindig
keresik Alapítványunkat „munkaképes pszichés állapotban”, több esetben
visszahúzódók, önbizalom hiányosak, önértékelésük, személyiségük, önismeretük,
kommunikációjuk, társas készségeik fejlesztésre szorulnak annak érdekében, hogy
foglalkozási tanácsadóink már motivált, céltudatosabb, és nagyobb önismerettel,
önbizalommal bíró álláskeresőkkel tudjanak dolgozni.
És itt jönnek képbe a fiataloknak kínált
egyéni pszichológiai tanácsadások, csoportos terápiás, illetve készségfejlesztő
programok, vagy akár a csoportos közösségi, szabadidős programok.
Minden fiatalhoz „más portfólió” illik, más
fejleszti, segíti őt a leghatékonyabban.
Ennek a kínálatnak pedig hatékony és fontos eleme
a önismereti, művészetterápiás foglalkozássorozat.
Miről is
van szó?
Az Alapítványnál kínált művészetterápiás
foglalkozássorozat során a képzett szakemberek az integrált kifejezés- és táncterápia (IKT) módszerét alkalmazzák.
Sok fiatal eleinte tart a foglalkozástól, nem mernek
jelentkezni, mert azt gondolják, hogy ide olyan fiatalokat várunk, akik nagyon
jól rajzolnak vagy festenek, vagy más művészeti ágban jeleskednek. Valójában
azonban semmilyen előképzettség, extra művészi véna nem szükséges ahhoz, hogy
valaki tudjon csatlakozni a csoporthoz. Amire szükség van, az a nyitottság, a
bizalom, a másik elfogadása, meghallgatása, saját gondolatok megosztása. A
művészet, illetve a különböző művészeti ágak eszközök a fejlődésre, tanulásra, önmagunk
kifejezésére.
Míg a művészetterápiák többsége egyetlen művészeti ágra (pl.
festés, zene vagy tánc) fókuszál, az IKT abban egyedülálló, hogy ötvözi a
különböző művészeti ágakat, kiemelten épít a mozgásra, táncra és testi
élményekre, de további, a kifejezést segítő művészetekkel is él, mint például a
rajz, a festés, az agyagozás, a hangszerek, a saját hang, a mesék, a versírás,
a táncszínház. A módszer során tehát több, a kifejezést lehetővé tevő,
művészeti ág is megjelenik egy-egy téma megfogalmazására, feldolgozására,
mindegyik másra jó, és mindenki meg tudja találni azt, ami őt a lehető
legjobban támogatja, amiben a legotthonosabban mozog. Ez különösen igaz, a
különböző fogyatékkal érkező fiatalokra.
A mozgás, tánc: segíti a feszültség oldását, önmagunk
teljesebb érzékelését, kapcsolatot épít ki a realitással, javítja a kiállást,
az együttműködést. A vizuális művészetek (pl. rajz, festés, agyagozás, kollázs)
lehetőséget nyújtanak az önkifejezésre, saját érzelmek kifejezésére, tudattalan
elakadások megértésére, fejleszti a hatóerőt és a megküzdési technikákat. A zene:
segít megnyilvánulni a világban, érzelmeket kifejezni, saját ritmust
megtalálni, javítja az együttműködési készséget, a feszültségoldás technikáit.
A beszélgetés segít megfogalmazni érzéseket, állapotokat, segít feldolgozni
életeseményeket
A módszer az emberre holisztikusan tekint, test – lélek –
szellem dinamikus egységeként fogja fel.
Összefoglalva az IKT
módszer alkalmazása során a lelki folyamatokat lehet megfigyelni,
tudatosítani, kibontani a mozgáson, alkotáson és az erről való megosztáson
keresztül.
A jelenben megélt tapasztalat a terápia kiindulópontjaként
elvihet a múlt emlékeihez, de a jövőbe vetített vágyakhoz, félelmekhez is. Így
olyan nehézségek, traumák dolgozhatók fel, melyek gyökere a múltban van, vagy
olyan félelmek válnak tudatosabbá, mely a jelenből való kimozdulást
akadályozzák. A meglévő helyzetből való kimozdulás pedig a hozzánk forduló nem
tanuló, nem dogozó, fogyatékkal élő fiatalokra váró legnagyobb kihívás.
A módszer segíti a mentális egészség megőrzését és visszaállítását,
fejleszti a kreativitást, kapcsolatteremtési, társas készségeket és szokásokat,
ezáltal hat a kommunikációs készségekre. Ezen túl a művészeti ágaknak a
kipróbálása és a csoportban való együtt dolgozás révén felejthetetlen élményt
nyújt, feltölti a résztvevőket. Nem utolsó sorban kiváló közösségépítő eszköz,
melyre az ifjúsági házban, a fiatalok csoportjának összekovácsolása érdekében
is nagy szükség van.
Csupa olyan - ma trendi kifejezéssel élve – „soft skill”
fejlesztése zajlik így az Alapatívány művészetterápiás foglallkozásain, melyre
a jövő munkavállalóinak és így a mi fiataljainknak is nagy szüksége van. A cél
pedig az ő elhelyezkedésük és helytállásuk, melyhez gyakran hosszabb út vezet.
A módszerről bővebben: https://ikte.hu/modszerrol/
A művészetterápiás programsorozatot 2023-2024-ben a MOL Új
Európa Alaítvny támogatása révén biztosítjuk ifjúsági programunk résztvevőinek.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése